Biografreklamer vs. online reklamer – hvad er bedst?

biografreklame vs. online reklame

Der findes et utal af måder hvorpå du kan reklamere for din virksomhed. Derfor kan det også være svært at gennemskue, hvordan du skal promovere din virksomhed og gennem hvilke kanaler. Derfor har jeg valgt at sætte to højtprofilerede markedstingkanaler i perspektiv – nemlig biografreklame og online reklame. Læs om fordele og ulemper ved kanalerne her.

Biografreklame

Her taler vi om et medie, som for mange virksomheder er blevet benyttet med stor succes gennem tiden, hvilket der er flere grunde til. Hvis vi sammenligner en biografreklame med en tv-reklame er den store forskel, at du ikke kan skifte kanal, eller slukke for lyden i biografen. Du er mere eller mindre tvangsindlagt til at se reklamen til ende.

Det som både kan være en fordel og en ulempe ved biografreklamer er, at du skyder med spredehagl. Det skal forstås sådan at du ikke har det fulde overblik over, hvilke personer du rammer. Selvom du har valgt, at din reklame skal vises under en film, som majoriteten af din målgruppe kunne finde på at se, så er det ikke altid et revisende billede.

Ulempen ved ovenstående er at du risikere at spilde penge på reklame, som ikke giver det forventede afkast, fordi du simpelthen ikke rammer en stor nok andel af din målgruppe. Fordelen er, at der er chance for, at du faktisk rammer en stor andel af målgruppen, samt folk du ikke vidste var i din målgruppe.

Online reklame

Over de seneste 10 år har online markedsføring taget fart, hvorfor det også er blevet en ekstrem populær kanal at markedsføre sig igennem. Online reklame er særdeles kendt for sin alsidighed i og med at der findes mange forskellige kanaler, hvilket gør det muligt at ramme sin målgruppe det helt rette sted i købsprocessen.

Den oplagte fordel ved online markedsføring er den præcise målretning. Hvis du eksempelvis kører online annoncering som AdWords og Facebook, kan du målrette dine annoncer ud fra forskellige parametre såsom køn, alder, lokalitet, interesser osv. Dette styrker jeres forudsætninger for, at få mest muligt ud af jeres marketingkroner. Online markedsføring er kosteffektivt og du kan opnå en rigtig fornuftig ROI.

Ulempen ved online markedsføring er, at der i dag findes flere tilføjelser til webbrowsere som blokerer online reklamer, et eksempel herpå er Adblock. En anden ulempe er, at hvis du benytter dig af markedsføring på sociale medier, mister du hurtigt kontrollen. Du kan nemlig ikke styre hvem der synes godt om opslaget, hvad der kommenteres eller hvor det bliver delt henne.

Hvad skal jeg så vælge?

Som du nu ved, er der fordele og ulemper ved begge medier. Vi anbefaler at du benytter dig af online marketing, hvis du har et konkret budskab du gerne vil ud med og ønsker at øge antallet af konverteringer.

Er din virksomhed nået dertil hvor branding er i fokus, så anbefaler vi, at du fokuserer på biografreklamer. Dette er nemlig et rigtig effektivt medie, hvis du har stadfæstet dig i markedet og nu har et ønske om at “spille med musklerne” og øge kendskabsgraden.